Zwoegen...

7 juli 2014 - Langley, Canada

Nou, ik ben dus enkele dagen 'alleen' op de ranch, samen met de eigenares, en dat heb ik geweten ook. Gisteren tot 21u30 gewerkt bij de paarden en vandaag tot 20u, met weinig tot geen pauzes. Nu ligt dat ook wel aan mij hoor, ik weet van geen ophouden haha ^^

Gisteren begonnen met voeren. Dat duurde langer dan anders, omdat ik nog heb geholpen met het laden van de paarden die vertrokken. En dan nog heel het voerschema overlopen met de eigenares, waardoor ik pas tegen 10u ofzo aan de stallen ben begonnen. Tussendoor ook nog paarden van stal en wei verzet, waardoor ik, zonder pauze, tot 12u30 aan de stallen bezig ben geweest. Dan eindelijk even wat gerust en iets gegeten. De eigenares had echt een heerlijke lunch voor me klaargemaakt. En precies geserveerd zoals op restaurant. Had er een foto van moeten maken, echt. Het was nog lekker ook :D

Lang heeft de rust wel niet geduurd, want in de middag was het tijd om paddocks te mesten. De kleine paddocks heb ik alleen gedaan, de grote merrie paddocks/weilanden heb ik samen met Tracy gedaan (de poetsvrouw + vriendin van stal die regelmatig eens handje helpt met de paarden ook en ze heeft hier zelf ook een paardje staan). Toen dat eindelijk gedaan was, heb ik een uurtje pauze genomen (van 16 tot 17u), mijn voetjes hadden het nodig.

Dan was het tijd om de paarden weer te voederen. En daarna had de staleigenares plots zin om te rijden, dus daar mee geholpen en gekeken naar de training. Ik mocht de paarden wel uitstappen, Leddy (merrie) en Gun (dekhengst). Was wel fijn. Zelf had ik de fut namelijk niet meer om nog met Candy te rijden, dus dit was ook wel ontspannend. Paarden verzorgd na het rijden en veulens terug bij de moeder gezet (veulens worden stilaan afgespeend en daarom worden ze een paar uur per dag apart gehouden). Tegen dan was het al 20u en moesten we dus nog eten. Eigenares heeft snel iets voor me klaargemaakt (pasta), maar dat heeft me wel goed gesmaakt!

Ik had de stallen nog niet uitgemest in de avond, dus dat heb ik na het eten nog gedaan, en dan nog alles opgeruimd en eten voor de volgende dag klaargezet, waardoor het al snel 21u30 was natuurlijk. Snel gedoucht en gaan slapen, want ik was doodop.

Helaas heb ik echt superslecht geslapen. Rond 2u30 werd ik wakker en daar gingen mijn gedachten van 'dat moet ik morgen doen en dat en owh heb ik aan dat gedacht?' etc. Echt, ik kon geen rust vinden, pffff. Waarschijnlijk omdat dit mijn eerste dag echt alleen is en dat vraagt toch wel verantwoordelijkheid. Ik vind die verantwoordelijkheid wel fijn, maar het is best ook wel stresserend. Ik heb nog een beetje geslapen, maar niet veel en erg onrustig.

Deze morgen er dan maar ingevlogen. Voeren ging nu veel vlotter. Het uitmesten van de stallen iets minder, omdat ik tussendoor de jaarlingen (Doc, Rudy en Lucky) in de de "exerciser' moest zetten en dat vraagt ook wel wat tijd. En eerst heb ik nog de paddock van Dunner uitgemest, die was al paar dagen niet meer gedaan, dus dat was wel evenwat werk. Wel heb ik rond 11u even een pauze genomen en maar goed ook. Om 11u30 kwam namelijk de dierenarts nog voor 1 van de paarden en die moest nadien nog verzorgd worden, waardoor ik ook weer flink wat tijd verloor. Dan ook nog de veulens verzorgen en weer bij mams zetten en dan nog de gang van de stallen wegen, waardoor het alweer bijna 14u was voor we gingen eten.

Rond 15u ben ik weer begonnen en dan heb ik Dunner gewassen buiten (was echt supermooi weer vandaag maar wel bloedheet), dat neemt ook wel wat tijd in beslag, maar hij genoot echt van zijn wasbeurt, dus dat maakt me dan wel blij. Ondertussen de veulens afgespeend, die werden in een stal apart gezet. 1 van de merries ook nog gescand om te kijken of ze nog steeds drachtig was. Ze vertoonde namelijk hengstigheid, maar ze was gelukkig nog steeds drachtig. Dan nog Leddy in de 'exerciser' gezet en begonnen met stallen mesten en daarna de paarden voeren.

Tegen 18u moest ik me echt even gaan zetten, want mijn voeten deden zo een pijn (ik leg hier dan ook serieus wat kilometers af per dag haha). Heb dan gelijk gegeten en rond 18u45 ben ik er weer ingevlogen. Veulen medicatie geven, gang vegen, droogkast met paardenspullen legen en dan nog de paddocks vooraan uitmesten. Het was overdag gewoon veel te warm om dat te doen.

Rond 20u was ik dan ongeveer klaar met het werk. Ik zeg ongeveer, want eigenlijk stopt het nooit hier ^^ haha. Gelijk gedoucht, een ijsje gegeten en mijn blog geupdate :) Ondertussen ook de afwas gedaan, vaatwasmachine geleegd, de keuken opgeruimd en de was ingestoken. Het werk is dus zelfs na de paarden nog niet gedaan ;) Maar nu zit ik eindelijk op mijn gemak. Straks nog was in de droogkast steken, tandjes poetsen, haar drogen en dan eindelijk gaan slapen. Hopelijk slaap ik wat beter dan vorige nacht, want ik kan het wel eens gebruiken om eens goed door te slapen, amaai.

Foto's komen er nog aan, maar heb echt nog geen tijd gehad om die te uploaden (zelfs nog niet om ze op mijn notebook te zetten). Weet echt niet wanneer dat gaat lukken ^^ Maar ze zijn er wel en ze volgen dus zeker nog! Ik weet dat foto's het leukste zijn, maar wil ook graag de blog zelf bijhouden (voornamelijk voor mezelf) en dus update ik eerst de blog. En tegen dat dat gedaan is, heb ik gewoon geen fut meer voor iets anders... Kweet et, tzou geen excuus mogen zijn, maar het is gewoon de waarheid. Het zal er ooit wel eens van komen om de foto's te delen ;) haha. Blijven volgen dus!