Alweer een week hier...

3 juli 2014 - Langley, Canada

Ben hier nu een week, maar het voelt alsof ik hier al veel langer ben. Vandaag was weer een dag zwoegen hoor. Mijn voetjes krijgen maar geen rust. Klagen doe ik echter niet, want ik doe het werk graag, ook al is het zwaar.

Zoals gewoonlijk de dag begonnen met paarden voederen en stallen mesten. We zijn een half uur vroeger begonnen (om de warmte voor te zijn) en doordat we de stallen gisteren zo grondig hadden aangepakt, was dat werkje redelijk snel klaar. Daarna volgde echter nog het uitmesten van de paddocks van de merries met veulens. Pfew, das zwoegen hoor, ze waren al even niet meer gedaan. Gelukkig zijn we met 2, en kunnen we goed lachen met elkaar ;) Maar eerlijk is eerlijk, this is the most shitty (literally) job on the ranch, haha. De hoefsmid was er ook in de voormiddag, maar wij waren toen al bezig met de paddocks buiten. Hij kon zijn plan trekken en had ons dus niet nodig.

Tijdens de luchpauze lekker sandwich gegeten en wat gerust onder de grote dennenboom in de tuin, zalig.

In de middag dan Leddy en Gunman (2 wedstrijdpaarden), gepoetst, gebandageerd en opgezadeld. Leddy ging nog in de 'exerciser' (=stapmolen die ook drafmodus heeft) en Gun werd gelongeerd door de andere groom. Onze bazin had voor ons koffie (en voor mij een 'hot chocolate') voorzien, superlief toch? Nadat we die genuttigd hebben, werd Leddy ingereden door de andere groom en reed de bazin Gun. Vandaag heb ik niet gekeken, in plaats daarvan, heb ik Rio op de 'theraplate' gezet en hem terwijl gepoetst. Rio is echt een paard met humor en zo een schatje! Helaas is hij momenteel mank, waardoor hij niet gereden kan worden, echt balen, want het is zo een vet gaaf paard. Heb filmpjes van hem gezien en OMG dat paard kan stoppen en spinnen, niet normaal! Hopelijk knapt hij snel op, zodat hij iedereen nog eens kan laten zien wat hij waard is. Ben ik trouwens gisteren vergeten posten, maar gisteren liet ik Rio nog eens aan de hand grazen en hij werd echt helemaal gek haha. Steigeren en rondspringen, niet normaal, hij had er echt zin in. Het is dan ook zo jammer dat hij momenteel niet meer mag doen dan wat rondstappen aan de hand. Iedereen mee duimen dat hij snel weer beter is!

Heb dan ook de stallen van Gun, Leddy en Rio nog eens van hun mest ontdaan, moesten we dat niet meer doen in de avond. Na het rijden de paarden verzorgd (afspoelen en drogen) en op stal gezet. Ik heb dan BamBam gepoetst en gelongeerd. Dat paard is zo laid back, maar aan de longe kan hij echt gekke stoten uithalen hoor, amaai. Longeren ging vandaag wel al een stuk beter dan vorige keer, toen was hij een beetje met mijn voeten aan het spelen haha. Daarna zijn benen goed afgespoeld. Hij heeft momenteel wat wondjes die verzorgd moeten worden (soort huidinfectie, waarschijnlijk door de insecten veroorzaakt) en dat heb ik gelijk ook gedaan. Zo meteen nog wat wondzalf gaan smeren sie. Heb dan ook de andere stallen van de paarden nog uitgemest.

Dan hebben we de paarden gevoederd en kreeg ik uitleg welk paard wat krijgt van krachtvoer en hoeveel. Dan zijn er nog verschillende supplementen die elk paard apart krijgt en dat verschilt wel van paard tot paard. Dat gaat nog een uitdaging worden om dat allemaal te onthouden ;) Gelukkig is er een voederbord, maar dat is nog niet helemaal up-to-date, dus ja. Ondertussen ook nog merrie en veulen verplaatst van weide. Ging gelukkig heel vlotjes, merrie is geweldig, maar veulen heeft best een sterk karakter en kan wel dominant uit de hoek komen. Een echt dametje ;) Maar ik vind haar wel prachtig. Denk echt dat dit zo een paard is dat door je voor het vuur gaat eens je haar zover kan krijgen. Benieuwd hoe ze het gaat doen later!

Het was toen alweer 17u30, dus tijd om naar binnen te gaan en te douchen. Na het douchen stond er heerlijk sushi voor ons klaar, de eigenares was dat gaan halen. Weer zo een lieve daad. Wel fijn hoor, zo een baas!

Morgen staat er weer een drukke dag op de agenda: collections (= hengsten laten dekken en sperma verzamelen om op te sturen), veulens worden gebrandmerkt, paddocks verder uitmesten en natuurlijk ook paarden voederen en stallen mesten. Jaja, mijn voetjes blijven afzien ;) Maar normaal gaan we morgen ook naar de winkel voor andere schoenen, zodat ik eens kan afwisselen, zou beter zijn voor mijn voeten. Dan hopelijk komend weekend nog eens rijden en voor de rest lekker met de paardjes en veulens bezig zijn nu het nog kan. Zondag vertrekken er namelijk een pak paarden naar de summer ranch in Dawson Creek. Dan zal het werk ook gelijk wat minderen. Alhoewel... Het is dan bijna wedstrijd en dat moeten we natuurlijk ook voorbereiden. Daar heb ik ook ontzettend veel zin in! Ben echt benieuwd :D

En zo is er weer een dag voorbij. Niet normaal hoe snel de tijd gaat. Zo een week is echt niks. Zie nu al op tegen de dag dat ik naar huis moet ^^ Maar daar focus ik me niet op, ik leef in het hier en nu en geniet er van zoveel ik kan! En genieten, dat doe ik hoor :)